Forum mladih sa invaliditetom | Youth with disabilities forum

Forum mladih sa invaliditetom | Youth with disabilities forum

Vesti / /

Forum mladih sa invaliditetom organizovao studijsku posetu socijalnim preduzećima u Oslu

U okviru projekta “Platforma za socijalno preduzetništvo“, koji je finansijski podržan od strane ambasade Kraljevine Norveške, organizovana je studijska poseta gradu Oslu u cilju upoznavanja sa praksom i regulativom u oblasti socijalnog preduzetnoštva u Norveškoj, kako bi se omogućila razmena ideja, prenošenje najboljih iskustava i unapređenje i razvoj socijalnog preduzetništva u Srbiji.


Par činjenica o Norveškoj

GDP per capta ili bruto društveni proizvod po stanovniku je 99.665 USD (2011), nezaposlenost 3,3% (2011), broj stanovnika 4,9 miliona, životni vek 80 godina, pismenost 99%. Ova Kraljevina nije članica Evropske unije.

Socijalno preduzetništvo u Norveškoj…

U toku prošlog 20. veka snažna i centralizovana država je postala model društvenog razvoja u Skandinaviji. Državni sistem socijalne pomoći efikasno obezbeđuje i kontroliše socijalnu potrebe i brigu. I pored toga, Norvežani su zaključili da sistem ima ograničenja u smislu prilagođavanja globalnim promenama i demografskim izazovima, kao i da on ne odgovara specifičnim potrebama pojedinca. Sada socijalno preduzetništvo i socijalna preduzeća igraju važnu ulogu i daju veliki doprinos u zatvaranju jaza između osnovnih socijalnih usluga i novih individualnih zahteva i potrebama savremenog društva.

Prvo socijalno preduzeće koje smo posetili bilo je Lice ulice Oslo. Koncept ovih uličnih novina je isti kao i kod nas, s tim što je prodaja mnogo veća i što su održivi. Prodavci su većinom beskućnici, bivši korisnici droga. Prvi časopis dobijaju gratis, a sve ostale moraju prvo da plate (cena je 25 NOK, a prodaju ga za 50 NOK). U Centru, u kome se časopis priprema, imaju kutak za sedenje u kome se služe sendviči i gde mogu dobiti polovnu odeću. Takođe, ovde rade i socijalni radnici sa kojima budući prodavci imaju razgovor o uslovima pod kojima mogu da učestvuju u prodaji časopisa.

Ferd socijalni preduzetnici – Porodična kompanija u vlasništvu Johana H. Andresena mlađeg i porodice bave se industrijom, finansijskim investicijama i nekretninama, a veći deo bogatstva stekli su od fabrike duvana Tiedemanns. Gospodin Andresen je najbogatiji Norvežanin i veliki filantrop. U sastavu Ferd-a nalazi se i Ferd Socijalni preduzetnici sa zadatkom da identifikuju i sprovedu investicije socijalnim preduzetnicima koji imaju sposobnost da stvaraju značajne društvene promene – njihova primarna cilja grupa su projekti za decu i mlade. To postižu primenom sopstvenog investicionog procesa koji se odvija u 4 faze, faza 0 – provera biznis plana na osnovu Ferd kriterijuma, faza 1 – početna evaluacija (strategija, organizaciona struktura i kapacitet, upravljanje) – sastanak sa socijalnim preduzetnikom, faza 3 – evaluacija (tržište, strategija, obim usluga koje se nude, najveći kupci i dobavljači, partneri) i faza 4 – recenzija socijalnog preduzetnika. Ovaj proces im omogućuje bezbednost da je investicija prava kako za Ferd tako i za socijalnog preduzetnika.
Kada se odluče da investiraju, osim finansijske podrške, socijalno preduzeće dobija savetodavni odbor stručnjaka Ferda čija je uloga da pomognu u ostvarivanju ciljeva.

Primeri socijalnih preduzeća u koje je investirao Ferd:

Intempo: Veliki rezultati za malu decu
Najnovije socijalno preduzeće u grupi Ferd Socijalnih preduzeća, nudi metodologiju i opremu koja poboljšava mogućnost učenja dece koja može da spreči probleme u kasnijem životu. Program Bravo pokazuje pozitivne rezultate u razvoju dečijih čulnih iskustava vezanih za teškoće u učenju i motorici.

UNICUS
Zapošljava osobe sa autizmom i preduzima zadatke za klijentske kompanije u oblastima u kojima njeni zaposleni imaju posebne veštine kao rezultat njihovog autizma. Trenutna glavna oblast delovanja je testiranje IT sistema.

Mladi socijalni preduzetnici (Young Social Entrepreneurs) u okviru Dostignuća mladih (Junior Achievement Young Enterprise)
Program je počeo ove godine u partnerstvu sa Intel korporacijom i u njemu učestvuje preko 2000 đaka u 100 škola. Cilj je da se đaci fokusiraju na socijalno preduzetništvo.
Imamo i mi Dostignuća mladih u Srbiji je deo globalnog JA programa i član Junior Achievement Europe.

The ChangeFactory (Forandringsfabrikken) – fabrika promene
je razvila metodologiju promena koja skuplja iskustva dece i mladih ljudi kao korisnika usluga i na osnovu toga stvara osnovu za pozitivnu promenu u psihijatrijskoj nezi, dečijoj zaštiti, školama i drugim institucijama.

Ostale Ferd socijalne preduzetnike i preduzeća možete videti na:
http://www.ferd.no/lang/en/show.do?page=238;568

Najveći promoter socijalnog preduzetništva je sam Johan Andresen koji kaže:
„Naša definicija socijalnog preduzetništva je: osoba ili organizacija koja uvodi novo rešenje za značajan društveni problem sa ciljem stvaranja trajnog uticaja i izgradnjom održive platforme. Za nas je važno da je inovativno tj. da rešenje nije već dostupno u datom geografskom području. Prednost fokusiranja na značajan društveni problem je da kada nađete rešenje koje radi u njega vredi uložiti kako bi što više ljudi moglo imati korist. Postoji potreba, ali takođe i ogroman izazov, da pokušamo da izmerimo uticaj kako bi dokazali da je realna društvena vrednost stvorena, vrednost za koju će neko privatno, poslovno, državno biti spreman da plati.“

PS Hotel
Hotel služi kao sredstvo za učenje ljudi kojima je potrebna orijentacija, znanje i iskustvo u određenim aspektima hotelijerstva na putu ka stalnom radu u inkluzivnom okruženju. Koncept je preuzet od Džejmi Oliverovog projekta restorana Fifteen u kojima se obučavaju teže zapošljivi nezaposleni mladi ljudi da postanu kuvari, kako bi dobili šansu za bolju budućnost. Koncept je primenjen na ceo hotel, obuka se odvija u 4 segmenta hotela, a dužina obuke je individualna tj. zavisi od samog polaznika. Hotel radi godinu dana i za sada je uspeo da 4 osobe obuči i dalje zaposli. Treneri su stalno zaposleni u hotelu, a mentori poznati norveški hotelijeri. Korisnike trening programa im obezbeđuje Nacionalna služba za zapošljavanje.
Slogan: „Mi smo ono što jesmo i za nas je gost u centru pažnje. Dođite kao gost, kao ljudsko biće i dobro došli ste“.
Kompanija koja upravlja hotelom zove se ITAS ili ITOS (inkluzija, tolerancija, odgovornost, saradnja).

Saznali smo da postoji i ASVL – nacionalna federacija poslodavaca koja zastupa interese kompanija, koje pre svega nude stalno zapošljavanje teže zapošljivih kategorija. Ove kompanije se uglavnom sastoje od proizvodno orijentisanih radionica, zadruga/kooperativa za zapošljavanje u javnom sektoru i drugih finansiranih programa zapošljavanja. Federacija ima više od 230 kompanija članica.

Zaključak:
U kreiranju novih socijalnih usluga učestvuju i država i privatni sektor. Velika i srednja preduzeća imaju ili svoje projekte ili učestvuju u aktuelnim kroz odeljenja društveno odgovornog poslovanja „davajući“ svoje zaposlene kao mentore.

Problem koji je gorući u Norveškoj je: nezainteresovanost mladih da završe obavezno školovanje (srednje škole) jer zbog obezbeđene novčane socijalne pomoći, kao i lakog pronalaženja posla gube ambicije za dalje; veliki broj korisnika droga kao posledica depresije; najveći broj samoubistava u Evropi.

Podelite objavu:
Share on twitter
Share on facebook
Share on tumblr

Možda vas zanima i

Skip to content